Fototips: Hva de forskjellige funksjonene betyr og gjør (Iselinn Andersen)

Fototips: Hva de forskjellige funksjonene betyr og gjør


Jeg har fått endel spørsmål ang. funksjoner og knapper på kameraene som man kan stille på, og hva de betyr. Tenkte jeg skulle lage dette innlegget så dere får en liten innføring i dette. Det finnes mange slike artikler på nettet, men jeg synes selv mange av de har vært vanskelige når jeg selv har lurt på noe. Jeg skal prøve å forklare så godt jeg bare kan! Hvis det er noe dere ikke skjønner helt, gi meg gjerne beskjed! Jeg er ikke sikker på hva funksjonen på et nikon kamera er, så hvis det er noen som vet det, hyl gjerne ut! Jeg bruker CANON som eksempler her.

 

1. Blenderåpningen. Denne forstår jeg kan være utrolig forvirrende. Jo LAVERE tallet er, jo STØRRE er blenderåpningen. Altså motsatt av hverandre, så jo STØRRE tallet er, desto MINDRE er blenderåpningen. Om du tenker på blenderen som en slags dør - åpner du den mye, får du jo inn mye lys. Det vil da si SMÅ tall = MYE LYS. Blenderen velger du også hvor mye du vil at bakgrunnen din skal "forsvinne", jo mindre tall og mere lys - jo mer forsvinner bakgrunnen! Et eksempel på lavt blendertall hvor bare det er et bitte lite fokusområde:



Tips: Hvis du bare vil fokusere på blenderåpningen kan du på canon kameraer trykke på AV på hjulet, og ta blenderen på det minste tallet - da følger lukkertiden med, så du får et bra eksponert bilde.

 

 

2. Lukkertiden. Denne er med på å bestemme hvor lenge du vil at lyset skal slippes inn. Hvis du tenker på døra igjen og hvor stor døra står oppe, så er lukkertiden den som bestemmer hvor lenge døra er oppe. Skal du ta bilder av noe som beveger seg, må du ha en rask lukkertid. 125 og oppover er bra da. Men hvis du vil ha de typiske bildene av biler som kjører på kvelden, må du ha laaaang lukkertid. Det meste jeg kan få på mitt kamera er 30 sekunder. Vil du altså ha noe skarpt må du ha kort lukkertid for å få det skarpt. Min erfaring er av hvis du har mindre enn 1/20 sek, må du bruke stativ for å få noe skarpt. Her er et eksempel på lang lukkertid hvor kameraet står på stativ:



Tips: Hvis du bare vil fokusere på lukkertiden kan du på canon kameraer trykke på TV og velge lukkertiden. Da vil blenderåpningen følge med, så du får et bra eksponert bilde.

 

3. ISO. Dette er et fantastisk verktøy man må bruke med omhu. Dette legger et slags "lysfilter" over bildene dine om du har så lav blenderåpning du kan, så lang lukkertid du kan og det blir fortsatt for mørkt. Dette er jo genialt - men minuset er at du får fort prikker eller "støv" på bildene. ISO 100 er det laveste og gir ingen støy, men på mitt kamera (Canon EOS 7D) så er det høyeste 6400, noe som gir endel støy. Her er et eksempel på et bilde med høy ISO:



Tips: Noen kameraer er bedre på ISO støy enn andre, finn ut av hvor bra ditt kamera er på ISO og finn "grensa" di, på hvor mye ISO du kan bruke.

 

Håper dere fikk noe ut av tipsene! Husk at fotografering er mye gøyere når du ikke bare setter på Auto :-)

10 kommentarer

Elin Slåen

04.11.2012 kl.16:06

Du er så flink :D

Kameraet mitt er så ødelagt at det nesten kun funker på Auto- men nå funker det såvidt på den heller :P ha ha...
Kjempe bra tips!

Jenny Eide

04.11.2012 kl.21:47

takk for tipsene!!:)

Tiril-Marie

04.11.2012 kl.22:47

Takk for gode tips! :) Sjekk ut de nye klærne jeg har lagt ut for salg? Kanskje du finner noe du liker? :)

Christine Støle

02.01.2013 kl.23:14

Idioten meg har aldri heelt skjønt hvor jeg stiller på lukkertiden.. Jeg har jo nikon.. Husker du hvor jeg gjør dette? :-s Eller supre tips!!
Christine Støle: Har helt glemt hvordan din så ut, men skal ta å vise deg en gang :)

Christine Støle

02.01.2013 kl.23:29

Okei :-) Helt i orden, gleder meg! Du må hjelpe meg litt med den nye linsa og sånn også, er et par ting jeg ikke heelt skjønner meg på. Men sitter å diller og øver meg litt nå, og jeg syntes jeg er blitt meget flink om jeg kan si det selv! Haha. Men igjen, knall gode tips, håper på å kunne lese mere om det her :-)
Christine Støle: googla litt for å se på nikon kameraer, haha. Men lukkertiden er det hjulet som sitter fremme :-) Klart jeg kan det!

Jerena

18.01.2015 kl.11:52

Du forklarer hva uttrykkene blenderåpning og lukkertiden er, men ikke hvordan man endrer på disse på kameraet, hvor er knappene? Og få forsto jeg heller ikke det 1.tipset ditt med AV knappen på hjulet?
Jerena: Det er ikke så lett for meg å forklare, da alle kameraer har forskjellige funksjoner for å endre på disse. Bare de to Canon-kameraene mine er helt forskjellig på disse punktene, og for eksempel Nikon og Sony har jeg ikke peiling. Da er det lettest å bare google det kameraet en har for å finne ut av hvilke knapper som gjør hva. AV er en funksjon jeg vet iallefall finnes på Canon kameraer. Det vil si at på det "hjulet" man har står det AV altså, ikke skru AV kameraet, hehe :-)

Skriv en ny kommentar



Hei! Mitt navn er Iselinn Andersen, jeg er enogtyve år gammel og bor i den lille kommunen i havgapet - Lindesnes. Her bor jeg i et hus langt ute på landet men samboeren min, hunden vår og kattene våre. Min største lidenskap er fotografi, og det er hovedgrunnen til at jeg begynte å blogge i 2012. Her kan du lese om alt fra fototips, min interesse for mote og skjønnhet, interiør og matoppskrifter. Legg meg gjerne til som venn :-)

KONTAKT:
iselinnandersen@hotmail.no




hits ♡ Design av Tonjemt ♡